Antistresové desatero | E15.cz

Antistresové desatero

Antistresové desatero
Přestaňte rozlišovat emoce na dobré a špatné. Všechny nám slouží, dokážeme-li je dobře rozklíčovat a využít
• 
ZDROJ: Profimedia.cz
14. března 2016 • 05:00
Před několika lety si Jitka Ševčíková prošla tragickou životní situací, kterou sama nedovedla řešit. Cesta z ní ji přivedla k tomu, že začala zkoumat podstatu stresu, emoční inteligenci či rozpoznávání manipulace. Dnes o tom vede semináře, koučuje a píše knížky. Pro ZEN sepsala 10 tipů, jak žít v rytmu „Don’t Worry, Be Happy“.

Poznejte své stresory

Naučte se rozpoznat, co je právě pro vás podnět vyvolávající stres. Pro někoho je to hluk, pro někoho naopak dlouhotrvající ticho. Pro někoho nekonečné čekání ve frontě, pro dalšího to může být užitečný čas k protřídění kontaktů v mobilu. Nejčastějšími stresory v našem životě jsou: hluk, spěch, nezvládnuté úkoly, nedostatek pohybu, nedostatek smysluplné motivace, narušené mezilidské vztahy, nemoc, bolest, vina, náhlá životní změna, obavy z budoucnosti, přehnaná zodpovědnost, trvalá podřízenost, oprávněná i neoprávněná kritika, manipulace, přílišná tolerance, paralelní vztah, špatný time management a antipatie vůči jinakosti druhého (introvert vs. extrovert). Sepište si dvacet svých největších stresorů a pak si z nich vypište ty, které můžete ovlivnit a jak.

Rozdělte stresory podle toho, zda je můžete ovlivnit, nebo ne

Mnoho lidí se stresuje věcmi, které nemůžou ovlivnit. Je to například počasí nebo hluk na ulici. Soustřeďte se na to, co spadá do vaší sféry vlivu, a s tím pracujte. Hluk na veřejnosti neovlivníte, v autě, doma nebo v kanceláři můžete zeslabit či vypnout všechno, co hluk způsobuje, domluvit se s kolegy nebo si dát na uši sluchátka apod.

Pokud jsou to například narušené mezilidské vztahy v rodině, podívejte se na to očima nezaujatého pozorovatele a řekněte si: Co právě já můžu udělat pro zlepšení této situace? Mohu mlčet? Nebo naopak jednat? Změnit postoj, nezabývat se tímto problémem, přestat na to myslet, nenechat se vtáhnout do sporů? Vzdejte se nereálných očekávání, k těm reálným přispějte tak, že se naučíte ze stresu si udělat spojence (eustress). Trvá-li stres příliš dlouho, ochabuje naše pozornost i schopnost koncentrace, plánujte přestávky.

Naučte se ve stresové situaci správně dýchat

Kyslík máme k dispozici vždy a všude. Nemůžete-li udělat žádné z jednoduchých opatření proti stresu (stisknutí akupresurních bodů, umytí rukou pod studenou vodou, prohřátí ledvin a obličeje teplýma rukama, žvýkání, zatínání a uvolňování svalů, příjemná myšlenka, opuštění místa vzniku stresu), dýchat můžete VŽDY. Je důležité, JAK dýcháte. Na stres pomáhá hluboký nádech nosem až do břicha a pomalý výdech s pootevřenými ústy. Pokud jste na jednání a nemůžete dýchat s pootevřenými ústy (okolí pozná, že jste ve stresu), alespoň zhluboka dýchejte! Naše bránice je propojena se všemi svaly v těle, proto ve stresu máme tendenci nedýchat.

Předvídejte, kdy stres může nastat, a připravte si preventivní opatření

Dokážete-li odhadnout, kdy stresová situace může nastat, připravte se na ni: Na D1 může být zácpa, v čekárně u lékaře fronta, nebudu mít čas koupit si oběd, obchodní partner chodí na schůzky pozdě… Připravte se na to. Jeďte s větším časovým předstihem nebo vlakem. V případě zpoždění včas volejte a upozorněte čekajícího. Do čekárny u lékaře si vezměte knihu. Mějte proteinovou tyčinku, která zažene nejnutnější hlad, vždy u sebe, v tašce, v autě, v kanceláři. Mějte u sebe také láhev s vodou, vlhčené ubrousky, možnost náhradního oblečení v kanceláři. Nedochvilného partnera upozorněte, že váš čas je drahý, ale se zpožděním přesto počítejte.

Rozlišujte na podstatné a nepodstatné

Podstatné je rozdělit si denní úkoly na důležité, naléhavé, operativní a zbytečné. Každý z nás si většinou píše seznamy úkolů, celý den na nich pracuje a s uspokojením je odškrtává jeden za druhým, aby večer zjistil, že vlastně nic zásadního pro svůj další strategický rozvoj neudělal. Důležité úkoly zpravidla nehoří, ale zaberou nám hodně času a vyžadují koncentraci. Těm se věnujte raději dopoledne, dokud máte dost síly. Odpoledne pak nebudete ve stresu, že jste neudělali nic pořádného. Odpoledne si vyhraďte na operativu a péči o sebe.

Regulujte svoje emoce a využijte jejich energii

Přestaňte rozlišovat emoce na dobré a špatné. Všechny nám slouží, dokážeme-li je dobře rozklíčovat a využít. I taková zdravá zlost, vztek, žárlivost jsou emoce, které v rozumné míře mohou být velmi motivační. Jsou jako kompas, který nám ukazuje, kde jsme a kam míříme. Od zlosti ke klidu, od vzteku k radosti, od žárlivosti k přejícnosti, nebo alespoň k tomu, aby nám to bylo jedno. Je to neustálá vědomá práce s emoční energií. Naučit se to, co prožíváme, pojmenovat, procítit a ještě to na něco využít, je věc každodenního cviku. Umění optimismu, pozitivní inteligence a dynamiky emocí. Situace nám život přináší jako zkoušky každodenně: Odtažené auto? Můžeme být rádi, že nám je neukradli, ale odtáhli.

Naučte se říkat laskavé NE

Improvizujte

Nejsme vždy schopni ovládat vše kolem nás, nebraňte se improvizaci. Ať máte sebelepší plán, vždy přijde nějaká nahodilá událost nebo člověk, kteří nám jej naruší, překazí. Někdy to jsou příležitosti, jindy rušivé prvky. Naučte se rozlišovat, co patří do sféry vašeho vlivu a co do okruhu vašeho zájmu, co je vámi ovlivnitelné, co ovlivnit nemůžete, ani kdybyste se na hlavu postavili. Udělejte si soustředné kružnice: uprostřed kolečko JÁ. Kolem toho další kolečko: Sféra mého vlivu – mám na to VLIV? Kolem SFÉRY VLIVU udělejte další kružnici SFÉRY ZÁJMU, tam spadá například počasí, zákony, politická situace, zahraniční trhy… Do které sféry spadá momentálně řešený problém? Ovlivníme počasí? Neovlivníme. Můžeme ovlivnit přijetí nového zákona o výši daní? Asi to také nepůjde úplně snadno. Jediným řešením je změnit úhel pohledu a přijmout to. Pracovat s touto informací. Místo toho, abyste plýtvali energií při snaze o změnu, zkuste z toho udělat svoji příležitost. Vzdejte se nereálných očekávání.

Odpočívejte a trénujte paměť

Někdy nemusíte dělat nic, a dokonce za to ani nemusíte pociťovat výčitky svědomí. Nejste stroje, potřebujete odpočinek. Na fyzickou námahu zpravidla platí duševní odpočinek, na psychický nápor pomáhá naopak fyzická práce, zahrádka, příroda, les, pes, ves… Tedy odjet z města, pokud je to možné. Zpomalte. Paměť se dá trénovat do pozdního věku a preventivně tak můžete předejít stresu ze zapomínání, nezvládání, hledání a špatné orientace (v životě, v prostoru, v čase i ve vztazích). Umět se poučit z chyb, najít vlastní strategie, jak si pamatovat to, co si pamatovat chci, z hlavy vypustit to, co je jen informační balast, je také věcí cviku. Zaměřte paměť na pozitivní vzpomínky, ve stresové situaci se to bude hodit.

Nenechte sebou manipulovat

A to jak v komerčním světě reklamy, médií, obchodu, tak mezi lidmi, kteří se vás manipulativními technikami snaží dostat tam, kam chtějí oni. Bez vašeho svobodného práva na výběr. Vzdělávejte sebe a také své podřízené v kontramanipulačních technikách, buďte féroví hráči. Nejčastěji manipulujeme sami sebe. „Musím, nesmím, měl/a bych…“ Odolávejte nutkáním, která vás odvádějí od vašich cílů: zapnout Facebook, protáhnout obědovou pauzu, dát si pátou kávu, tlachat s kolegyní na recepci. Uvědomte si zloděje času, internet, SMS zprávy, lidi, kteří vás zneužívají. Pamatujte, že nemusíte být k dispozici 100 % svého času.

Jitka Ševčíková je autorkou knihy Výchova s láskou a rozumem a CD Podpora kreativity a intuice: Hladina alfaJitka Ševčíková je autorkou knihy Výchova s láskou a rozumem a CD Podpora kreativity a intuice: Hladina alfaAutor: archiv

A jedna rada navíc: Jen jednu věc, ale pořádně. Naučte se cíleně dostávat se do svého flow, tedy naučit se soustředit na jednu jedinou věc. Flow je stav mysli, jako plynulý provoz na dálnici. Pokud se vaše myšlenky řízeně valí málo směry, pro mozek je to příjemné. Ve stavu flow, tedy proudění, se mozek málo namáhá. Má menší výdej energie, přestože je v té chvíli nejvýkonnější. To je na první pohled nelogické, zvlášť když vůbec nezáleží na tom, na jak velký cíl myslíte. Když se na něco moc soustředíte, mozku je jedno, zda jde o desítky korun nebo miliardy eur. Je mu jedno, zda je to celosvětový problém nebo hrajete karty o zápalky. To, že jste se do flow dostali, poznáte, když ztratíte pojem o čase, dojde k časovému zkreslení. Základem a klíčem k úspěchu je naučit se koncentrovaně se soustředit a zapojit i svou představivost. Vědci už mnohokrát dokázali, že představivost má mnohem větší sílu než silná vůle.

Autor: Jitka Ševčíková
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!