V Londýně se lidé stále častěji stěhují na čluny | E15.cz

V Londýně se lidé stále častěji stěhují na čluny

V Londýně se lidé stále častěji stěhují na čluny
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Profimedia.cz
31. července 2015 • 05:00
Kvůli vysokým cenám za bydlení v Londýně se stále více obyvatel britské metropole stěhuje na nákladní čluny. Tento trend však znepokojuje obyvatele na březích řeky a vyvolává přehlcení říční dopravy.

V letech 2007 až 2014 vzrostl počet těchto plovoucích domů o 36 procent. Jak uvádí společnost Canal and River Trust (CRT), která spravuje 3200 kilometrů říční sítě v zemi, loni v březnu jich bylo už 2964 a za sedm let tak jejich počet vzrostl asi o tisícovku.

Takové bydlení umožňuje probudit se ráno mezi hejnem kachen, v kanálu obklopeném velkými stromy. Tato dlouhá plavidla jsou často pomalována živými barvami, o nichž někteří mohou jen snít.

A především cena těchto plavidel představuje jen zlomek částky, kterou je třeba vydat za londýnský byt, přestože je třeba počítat s následnými výdaji na údržbu. V Londýně se cena průměrného bytu pohybuje kolem půl milionu liber (téměř 19 milionů Kč). To je pětkrát více než stojí nejdražší člun.

Ilustrační fotoIlustrační fotoAutor: Profimedia.cz

„Stále více lidí přichází na čluny, protože nemá na výběr,“ vysvětluje devětatřicetiletý učitel Jim Bryden, který strávil dva roky na palubě Violer Mae se svou přítelkyní, psem a kočkou. „Potkal jsem i lidi, kteří skončili na lodi, protože se museli do dvou týdnů vystěhovat, a tak si koupili člun za 10.000 liber“ (377.000 Kč), říká.

Loni provoz v nejpopulárnějších splavných lokalitách vzrostl o 85 procent, uvádí CRT. Noví obyvatelé člunů se setkávají s nejrůznějšími problémy: jak uvázat námořní uzel, jak spravit motor, ale také s tím, jak je na vodě ve člunech vytápěných často kamny zima krutá.

Prudký vzestup počtu člunů se odráží na zahlcení říčních tras a také je u zrodu konfliktů s obyvateli pobřežních lokalit, kteří jsou novými sousedy obklopeni. Jim Bryden patří k týmu dobrovolníků, kteří se snaží omezit negativní vlivy, jako je hluk či kouř z těchto plavidel, na jednom úseku Regentského kanálu.

Ilustrační fotoIlustrační fotoAutor: Profimedia.cz

„Dohlížíme na to, co se tu děje, a snažíme se obyvatele člunů seznamovat s předpisy, například do kolika hodin mohou používat generátor,“ vysvětluje.

CRT má problémy s tím, aby tato plavidla dodržovala pravidla provozu, protože většina z nich nemá stálé kotviště. To je velmi žádané a jeho cena se zhruba rovná nájemnému za byt.

Mnozí majitelé člunů využívají povolení označovaná jako „plynulá plavba“, kdy se musejí každých 14 dní přesunout jinam. To ovšem není vždy snadné pro ty, kdo mají děti školou povinné, nebo pro ty, kdo vyžadují zvláštní lékařskou péči. Není snadné se také zříci takového komfortu, jak jsou toalety, pitná voda a elektřina.

Ilustrační fotoIlustrační fotoAutor: Profimedia.cz

CRT v březnu pohrozil, že toto povolení přestane vydávat a že dokonce bude požadovat odstranění těch plavidel, jejichž majitelé nerespektují pravidla. To vyvolalo značné pobouření.

„Ať chceme či nechceme, sociální a politická situace učinily z vodních cest možnost přístupného bydlení,“ uvádí se v petici.

Mluvčí CRT Joe Coggins zdůraznil, že uživatelé člunů musejí respektovat pravidla a zajistit si trvalé kotviště, nebo připustit, že tento život pro ně není. „Čluny jsou fantastickým místem, ale nemůžeme v nich spatřovat jen možnost levného bydlení,“ řekl.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Mohlo by vás zajímat