Proč káva narušuje spánek | E15.cz

Proč káva narušuje spánek

Proč káva narušuje spánek
3. ledna 2016 • 05:00
Přímé i nepřímé důvody, proč je nápad dát si kávu před spaním zcela špatný, jsou mnohé. Podrobně je vysvětluje výzkum laboratoře molekulární biologie Centra pro lékařský výzkum v Cambridgi. O výzkumu píše italský deník Corriere della Sera.

Kofein mění naše vnitřní hodiny. K takovému závěru dospěli britští vědci, kteří kultivovali buňky, vystavovali je působení kofeinu a přitom sledovali jejich reakce. Podle jejich závěrů je kofein zřejmě schopen změnit biologické hodiny každé buňky organismu.

Ilustrační fotoIlustrační fotoAutor:

Jiná studie americké státní univerzity v Boulderu ve státě Colorado vypovídá o tom, že káva působí stejně, jako bychom se ve chvíli, kdy se ukládáme ke spánku, vystavovali tři hodiny umělému světlu. I v tomto případě se nástup spánku zpožďuje o 40 minut. Jestliže tedy chcete večer usnout v běžnou dobu, jak jste zvyklí, nedávejte si kávu po 17. hodině.

Vysoká dávka kofeinu, tedy dva až tři šálky kávy, před spaním má stejný efekt jet lag (porucha spánku plynoucí z narušení biorytmů po rychlém leteckém překonání několika časových pásem), zpomaluje biologické hodiny a oklame mozek tak, že se domnívá, že je o hodinu pozadu za skutečným časem.

Ilustrační fotoIlustrační fotoAutor:

Pomýlené biologické hodiny zvyšují riziko celé řady chorob, počínaje rakovinou, srdečními nemocemi a konče cukrovkou. Je možné konstatovat, že nevhodná konzumace kávy, tedy pijeme-li ji příliš pozdě večer a ve větším množství, narušuje spánek a může způsobit četné zdravotní problémy.

Popíjení kávy nelze šmahem označit za špatný zvyk, ale zásadně se nedoporučuje pít ji večer, zejména kvůli negativnímu vlivu na systém spánku a bdělosti.

Ilustrační fotoIlustrační fotoAutor:

Derk Jan Dijk z Univerzity v Surrey v anglickém městě Guildford zdůrazňuje, že citlivost vůči kofeinu je velmi individuální. Kdo je tedy zvláště citlivý na kofein, neměl by pít kávu už ani odpoledne.

Kávu doprovází mnoho pověstí, z nichž většina je nepravdivých. Je nepochybné, že v určitých dávkách může negativně ovlivnit srdeční rytmus. Chronický nedostatek spánku způsobený večerním popíjením kávy může mít negativní dopad na lidské zdraví. Nicméně šálek kávy po ránu může být prospěšný. Pokud tedy jde o popíjení kávy, používejme zdravý rozum.

 

businessinfo.cz

  • Stát shromažďuje příliš mnoho dat, hrozí zneužití, varují poplatníci před kontrolním hlášením
  • Česká firma vyvinula unikátní metodu pomáhající rozkládat plasty, uplatnění najde v Číně
  • Na solárním boomu v Česku vyrostlo množství firem. Teď hledají příležitost v zahraničí
  • Chile: Exportéry láká trh s otevřenou náručí