Potravináři se snaží vyrobit čokoládu, která v horku neroztaje

Švýcarská společnost Barry CallebautPotravináři se snaží vyrobit čokoládu, která v horku neroztaje

22.1.2016 5:00   Ať už je zabalená v lesklém papíru, ve tvaru vánoční dekorace nebo má podobu obyčejné tabulky, prodej luxusní čokolády v teplém počasí je problém. Většinou se začne rozpouštět dřív, než ji dáme do úst. Švýcarská společnost Barry Callebaut, která je největším světovým výrobcem čokolády, ale doufá, že se to brzy může změnit. Zahájila proto komerční prodej čokolády "odolné vůči vedru", která jí má pomoci v expanzi mimo nasycené trhy v Evropě a v Americe.

Čokoláda, která může odolat teplotám až do 38 stupňů Celsia, o čtyři stupně více, než je obvyklé, bez toho, že se obětuje chuť, by mohla „zásadně změnit hru“, řekl v rozhovoru s listem Financial Times generální ředitel Barry Callebaut Antoine de Saint-Affrique. Podle něj odstraňuje všechny bariéry pro zákazníky, protože se snáze přepravuje a protože ne všechny prodejny jsou klimatizované.

Čokoláda odolná vůči horku ale není novým vynálezem. Americká potravinářská společnost Hershey poskytovala tabulky „tropické čokolády“ americkým vojákům jak za druhé světové války, tak i za války v Perském zálivu na počátku 90. let. V letošním roce však západní výrobci čokolády dělají mnohem víc pro to, aby vyrobili čokoládu odolnou vůči teplu, která si současně zachovává výbornou chuť.

Hlavním důvodem této snahy jsou signály stagnace poptávky na domácích trzích, poznamenal analytik výzkumné společnosti Euromonitor Jack Skelly, který se specializuje na potraviny. „Růst v Evropě a Severní Americe dost zpomaluje. Ale například v zemích Blízkého východu je čokoláda stále méně populární než sušenky - čokoláda je drahá, je tam nedostatečná distribuční síť a málo prodejců, kteří mají k dispozici chladné prostory k uskladnění. Produkt odolný vůči teplu by mohl vyřešit nejméně polovinu problémů,“ řekl Skelly.

Společnost Barry Callebaut má teď sice inovativní náskok, ten ale zřejmě nebude trvat dlouho. Další švýcarská společnost Nestlé, což je největší potravinářská firma na světě, rovněž uvádí, že se jí podařilo zvládnout technologii, která umožní, že se čokoláda nerozteče dřív, než ji nezačneme jíst. Nové produkty chce začít prodávat do tří let.

Pozadu nezůstává ani Hershey. Ta oznámila, že mezi spotřebiteli úspěšně otestovala novou generaci čokoládových produktů odolných vůči teplu a s lepší chutí. V příštím roce mají být představeny na vybraných trzích mimo USA. Nic bližšího ale firma neuvedla.

Barry Callebaut se zaměřuje na firmy, dodává své produkty potravinářským společnostem a restauracím. Firma zatím neupřesnila, komu bude své výrobky prodávat. De Saint-Affrique pouze řekl, že čokoládu vyvinuli výzkumníci v horkém a vlhkém Singapuru a v Belgii, která je tradiční „čokoládovou“ zemí a kde je počasí obvykle zatažené a deštivé.

Autor: ČTK
Mobilní web