Francie sní o Orient Expressu 21. století | E15.cz

Francie sní o Orient Expressu 21. století

Francie sní o Orient Expressu 21. století
Orient Express, ilustrační foto
• 
ZDROJ: Profimedia.cz
10. října 2014 • 05:00
Francouzská železniční společnost SNCF plánuje obrodu legendárního vlaku. Orient Express 21. století - stále vysoce luxusní a s širokými okny, jimiž budou cestující moci hledět na ubíhající krajinu - by mohl spatřit světlo světa do pěti až deseti let. "Takový projekt vyžaduje dost času. Každá obroda velkých značek si žádá čas," říká Patrick Ropert, jež stojí v čele pobočky Orient Express, kterou nedávno SNCF založila.

V Paříži právě skončila v Institutu arabského světa výstava nazvaná Byl jednou jeden Orient Express, kterou navštívilo 251.000 lidí. Obroda tohoto vlaku však postupuje pomalu. „Ještě je brzy hovořit o tom, kde a jak bude vlak jezdit. Představujeme si jakousi okružní cestu po kolejích,“ dodává Ropert a zdůrazňuje, že legendární vlak v sobě nesl jakési tajemno, které je třeba zachovat.

Není zatím jisté, zda cesta bude trvat oněch 67 hodin a 46 minut, jak tomu bylo u historické trasy Paříž - Istanbul. Už byl však předložen nástin vnitřního vybavení a jak uvádí Ropert, jednotlivá kupé budou uzavřená. Nebudou tam salonní vozy s čalouněnými sedadly ani jídelní vůz - ten se změní v jakousi terasu, aby byla usnadněna konverzace mezi vedlejšími stoly.

Orient Express byl klenotem secese, vyzdobili jej významní umělci, například René Prou či René Lalique. Moderní verze se bude inspirovat stylem secese, ale v moderním duchu, říká Ropert.

Orient Express, ilustrační fotoOrient Express, ilustrační fotoAutor: Profimedia.cz

Čalouněná sedadla budou umístněna naproti širokým oknům, střecha bude částečně prosklená, použito bude dřevo a další luxusní materiály. Je třeba navázat na umělecká řemesla tehdejší doby, vytvořit nový vlak stejně krásný, jako byl ten z 20. let minulého století. Na moderním Orient Expressu budou spolupracovat prestižní společnosti, jako je výrobce luxusních zavazadel Moynat, šéfkuchař Yannick Alléno vyznamenaný třemi michelinskými hvězdičkami, či výrobce parfému Guerlain.

Společnost SNCF pracuje na novém Orient Expressu od roku 2011. Odkoupila od skupiny Accor, která vlastní Společnost lůžkových vozů, sedm historických vagonů, které jezdily na kolejích téměř sto let.

„Společně s šéfem SNCF Guillaumem Pepym jsme si řekli, že Orient Express je naše dědictví, že to je součást železniční historie Francie a SNCF,“ říká Patrick Ropert. Výši předpokládaných investic neuvedli; známá by měla být zhruba do roka.

Francouzská SNCF, vlastník značky Orient Express, podepsala kontrakt s anglickou společností, která tak může nadále používat název Venise-Simplon Orient Express. Příjmy z této licence mají umožnit realizaci nového vlaku, neboť v době rozpočtové tísně musí SNCF spoléhat na vlastní zdroje.

Orient Express, ilustrační fotoOrient Express, ilustrační fotoAutor: Profimedia.cz

Pokladnu SNCF kromě toho naplní prodej kolekce lůžkovin Orient Express, kterou vytvořil zásobovatel luxusních hotelů Treca Interiors, stejně jako příjmy z restaurace, která po pět měsíců stála před Institutem arabského světa v Paříži.

Nový Orient Express už má své logo, kulaté a inspirované znakem zobrazeným na vagonech. Do pěti až deseti let má být zhotoven jediný exemplář nového vlaku. „Zpočátku to nebude žádný vlak pro všední cestování, bude to naopak cosi exkluzivního,“ zdůrazňuje Ropert.

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!