Skvostná Láska šílená klame názvem i výrazem | E15.cz

Skvostná Láska šílená klame názvem i výrazem

Skvostná Láska šílená klame názvem i výrazem
Láska šílená
• 
ZDROJ: Film Europe
15. června 2015 • 12:00
Od filmu s názvem Láska šílená, který převypravuje nekonvenční odchod ze života německého básníka Heinricha von Kleista, by divák mohl čekat romantické životopisné drama plné vášní, rozervaných duší a rozervané přírody.

Novinku rakouské artové filmařky Jessicy Hausnerové nicméně naplňují převážně interiérové statické záběry s pečlivě komponovanou mizanscénou, v nichž lidé o lásce a smrti mluví stejným tónem jako o večeři. Jejím ústředním tématem není láska, ale rozpor mezi představou a obyčejnou skutečností, podaný jako střet mezi romantismem a biedermeierem.

Ani přecitlivělý individualistický umělecký směr začátku 19. století, ani bezpečný únik do pohodlného konzervativního domácího života po napoleonských válkách z této konfrontace nevychází vítězně. Hausnerová se vysmívá oběma. Tiše, s krutou ironií, velmi suchým humorem a z odstupu a také s obdivuhodnou precizností, která z jejího nenápadného filmu činí klenot hodný pozornosti i trpělivosti. A té si vyžaduje spoustu.

Kleista znají i filmoví fanoušci jako autora novely Michael Kohlhaas. V tomto filmu se cituje hlavně jeho povídka o ženě v podstatě znásilněné svým vyvoleným, která zvláštně rezonuje u Henrietty Vogelové, v této verzi historie domácí myšky s nudně spokojenou rodinou, nejasně toužící po něčem víc. Jak v českých kinech ukázaly už Lurdy, Hausnerová se zajímá o odcizené, nenápadné ženy, a tak je tu Henrietta (Birte Schnoeinková) důležitější postavou než směšně pompézní a škrobený básník v podání Christiana Friedela (známého z role pana učitele z Bílé stuhy). Kleistova nabídka na společnou sebevraždu ji postupně zaujme, poté co se u ní vyvine záhadná, možná psychosomatická, možná smrtelná nemoc.

Velká romantická gesta se v tomto světě loutek omezených svou sebestředností ovšem odhalují jako trapné okamžiky nedorozumění a nerozhodnosti, vzletná slova jako lži snažící se zastírat všední banalitu, smrt jako absurdní přerušení nikoli tragický výraz svobody. Henrietta, stejně jako ostatní uvězněná ve všednosti i pomocí výrazného vizuálního stylu klaustrofobicky uzavírající postavy do aranžovaných miniatur, jejichž nehybnost narušují jen psi, tak vlastně nemá kam opravdu utéct. Jen ke svému pravému já, které poznává moc pozdě. Hausnerová nevšedně polemizuje nad problematikou individuální svobody a nemožností někoho opravdu pochopit.

Láska šílená
(tragikomedie, Rakousko/ Lucembursko/Německo, 96 minut)
Režie: Jessica Hausnerová
Hrají: Birte Schnoeinková, Christian Friedel
Hodnocení: 90 %

Autor: Iva Přivřelová
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!