Profil: Seriálový král J. J. Abrams | E15.cz

Profil: Seriálový král J. J. Abrams

Profil: Seriálový král J. J. Abrams
J. J. Abrams
• 
ZDROJ: Gage Skidmore, CC BY-SA 3.0, wiki
29. června 2016 • 12:57
Seriály jsou nejvýznamnějším zábavním artiklem současnosti. Slavní herci a tvůrci se stále častěji snaží uspět na televizní obrazovce stejně jako ve filmu. Na počátku této proměny stál seriál Ztraceni, který měl na stanici ABC premiéru 22. září 2004. Jeho hlavního tvůrce J. J. Abramse lze označit za jednoho z otců moderní televizní zábavy. Abrams, který po Ztracených oprášil také vesmírné ságy Star Trek a Star Wars, oslavil tento týden padesátiny.

S příběhy žil J. J. Abrams odjakživa. „Četl jsem od útlého dětství, rodiče tím byli šokovaní.“ Přesto mu byl souzen spíše svět obrazů. Oba jeho rodiče, otec Gerald i matka Carol Ann, pracovali jako televizní producenti.

Malý Jeffrey Jacob tak podobně jako o generaci dříve Steven Spielberg a George Lucas vyrostl při sledování pohyblivých obrázků. Díky tomu se mu do krve dostala funkční schémata vyprávění, která později využil v televizní i filmové tvorbě. „Je důležitější se naučit, o čem mají filmy být, než jak je natočit,“ prohlásila dnešní superhvězda Hollywoodu.

Těžká cesta vzhůru

Již v patnácti dostal Abrams první filmovou práci. Pro horor Dona Dohlera Nightbeast složil hudbu. Ještě na univerzitě spojil síly s Jill Mazurskou a vytvořili první filmovou povídku. Tu posléze koupilo studio Touchstone a stala se základem pro snímek Takový je byznys. Zapadlý film ničím neoslovuje, přesto se Abramsova kariéra rozjela.

J. J. AbramsJ. J. AbramsAutor: Kovařík

Svou invenci postupně propůjčil mnoha dodnes známým filmům, jako byl Shrek, Armageddon nebo komedie Na rybách. Většinou fungoval jako autor jedné z verzí scénáře. Nejvíce se mohl realizovat jako spolutvůrce svého prvního televizního seriálu Felicity. Seriál vysílala stanice The WB mezi lety 1998 až 2002 a Abrams na něm pracoval s jedním ze svých klíčových spolupracovníků Mattem Reevesem. Magazín Time seriál v roce 2007 zahrnul do seznamu 100 nejlepších seriálů všech dob. Optikou pozdějších úspěchů však zatím šlo o pouhé paběrkování.

Zlobivý robot

Hlavní část Abramsovy kariéry začíná v roce 2001, kdy spolu s Bryanem Burkem založil produkční společnost Bad Robot. „Miluji představu antropomorfizace strojů. Miluji myšlenku, že vezmete kus technologie a vdechnete jí osobnost,“ prohlásil Abrams. A jeho zlobivý robot osobnost má – od roztomilého loga po sérii filmů a seriálů, které pod hlavičkou Bad Robot dodnes vytvořil.

Prvním produktem nové společnosti byl seriál Alias, který znají i čeští diváci. Příběh se točil kolem dvojité agentky CIA a Abrams spolu s hlavními spolupracovníky Robertem Orcim a Alexem Kurtzmanem vytvořili atraktivní mix akční podívané, špionážního thrilleru a sci-fi, který se na přelomu tisíciletí stal fenoménem. Seriál běžel pět sezon a sklidil řadu cen.

Na filmovém plátně však Abrams na úspěch stále čekal. Prvním a na dlouhá léta posledním filmem Bad Robot Productions byl zapomenutý horor Jízda do pekel, který Abrams napsal.

Televizní bomba

Datum 22. září 2004 se stalo zlomovým nejen pro jeho kariéru, ale pro celou televizní zábavu. Toho dne si odbyl veřejnou premiéru pilotní díl seriálu Ztraceni, který se stal postupně jedním z nejdůležitějších televizních seriálů.

Kouzlo Ztracených bylo postaveno na třech revolučních principech. Prvním byla zápletka. Ztraceni nebyli typickým seriálem, který je motivován postavami, ale stále se košatícím dějem vycházejícím z otázky „co kdyby…“ (konkrétně co kdyby letadlo spadlo na tajemném ostrově a několik lidí přežilo). Postavy hrály druhé housle, a na rozdíl od dosavadních kánonů televize mohly hlavní postavy Ztracených klidně umírat.

Druhá novinka – o šokujících zvratech se vedly četné internetové diskuze, jež se staly součástí marketingových kampaní, a díky tomu se zrodil kulturní fenomén srovnatelný s Přáteli či Akty X. Jen rychleji a daleko cíleněji, což od té doby zopakovala řada slavných seriálů (nejnověji například Živí mrtví).

Třetí revoluční počin souvisí s nastupujícím internetovým publikem. Seriál si přes pirátské servery stahovali lidé po celém světě. Většinou kompletní sérii. Tím se zrodil „binge-watching“, tedy sledování seriálu v kuse, a nikoli podle televizního rytmu. Abrams a jeho kolektiv tomu navíc pomáhali netradiční stavbou epizod – ty končily vždy těsně před vyvrcholením napínavého děje. Divákovi pak nezbývalo než si okamžitě pustit další díl. Ztracené nejlépe vystihuje slavný Abramsův citát, že „záhada je daleko důležitější než poznání pravdy“.

Zkoušky za stamiliony dolarů

Po úspěchu Ztracených dostal Abrams v roce 2006 zakázku snů – napsat a režírovat první celovečerní film, třetí pokračování série Mission Impossible s Tomem Cruisem v hlavní roli (a také v pozici producenta). Pikantní je, že v roce premiéry již oslavil čtyřicátiny. Abrams využil svého talentu pracovat se známými žánrovými vzorci zcela nově a třetí pokračování série uspělo u diváků i kritiků. Dodnes je považováno za nejlepší z celé ságy.

Abramsovi se prostě dařilo, nač sáhl. Potvrdil to i dalším seriálem, což byla sci-fi Hranice nemožného. Očekávání byla přehnaná a seriál je nenaplnil, přesto dodnes patří k tomu nejzajímavějšímu, co americká televize vytvořila. Oprášil také pokusy s Bad Robot prosadit se ve filmu, což se podařilo v roce 2008 se snímkem Cloverfield (u něj figuroval jako producent).

V té době Abramse čekala další velká zkouška – pro studio Paramount měl natočit novou verzi sci-fiklasiky Star Trek, která má stamiliony fanoušků po celém světě. Navíc s rozpočtem, který se vyšplhal na 150 milionů dolarů, což představuje ohromnou psychickou zátěž. I v tom Abrams obstál a výsledný film zahájil novou sérii, jejíž třetí díl vstoupí do kin 18. srpna.

Nový Spielberg

Po Star Treku z roku 2009 Abrams natočil ještě tři filmy. Přesto jeho režijní počiny v kinech vydělaly přes 3,5 miliardy dolarů. Jak se to tvůrci, který natočil pouhých pět filmů, povedlo? Klíčové je přátelství se Stevenem Spielbergem.

O jejich setkání koluje řada historek, nicméně podstatné je, že Abrams Spielberga obdivoval od mládí. Ještě jako amatér se dostal k restaurování Spielbergových starých snímků natáčených na kameru super 8. Když se pak stal úspěšným autorem, Spielberg mu často radil, právě s ním prý Abrams konzultoval, zda má točit Star Trek.

V roce 2011 vyústila jejich spolupráce ve snímek Super 8 – Abrams ve Spielbergově produkci natočil svůj doposud jediný autorský film, který není pokračováním slavné série. Jde o poctu mladým amatérským filmařům, kterými oba kdysi byli. Poté se už o Abramsovi otevřeně mluvilo jako o prvním velkém následovateli Stevena Spielberga, který má přinejmenším stejný komerční potenciál. To sice snímek Super 8 ještě nepotvrdil, ale druhý Abramsův Star Trek z roku 2013 už ano.

Na vrchol s Disneym

Volba Abramse na pozici hlavního tvůrce (psal scénář a režíroval) byla velmi chytrá. Abrams byl na vrcholu a podařilo se mu proměnit ve zlato vše, nač sáhl. Dokázal novému mladému publiku přeložit archaický Star Trek a zároveň nenaštvat původní diváky.

A přesně totéž měl zopakovat u daleko složitější látky, tedy Star Wars. Abrams to udělal velmi mazaně. Natočil vlastně to nejlepší z prvních dvou dílů (epizoda IV a V), do centra postavil ženu a využil i starých postav, které miliony diváků milují už čtyři desetiletí. Navíc vše zabalil do velmi atraktivní podívané. Výsledný film se stal třetím komerčně nejúspěšnějším filmem všech dob a jeho tržby překonaly dvě miliardy dolarů. Přesto Abrams odmítl natáčet další epizody.

Jeffrey Jacob Abrams (50)
Narodil se 27. června 1966 v New Yorku do rodiny televizních producentů. První filmovou práci dostal v 15 letech, první celovečerní film natočil až v 35 letech. Vytvořil seriály Alias, Ztraceni či Hranice nemožného. Natočil celkem pět filmů včetně dvou snímků série Star Trek a nejnovějšího dílu Star Wars. Má ženu a tři děti.
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!