Podmanivý Birdman kope do komiksových filmů | E15.cz

Podmanivý Birdman kope do komiksových filmů

Podmanivý Birdman kope do komiksových filmů
Birdman
• 
ZDROJ: cinemart
21. ledna 2015 • 12:00
Tvrzení, že režisér Alejandro González Inárritu novinkou Birdman dosáhl svého filmařského vrcholu, může znít odvážně. Zvláště s vědomím, že mexický kouzelník má na kontě snímky jako Amores Perros, 21 gramů či Babel. Přesto Birdman je dílo natolik velkolepé obsahově, formálně i jako komentář současného Hollywoodu, že všechny dosavadní Inárrituovy snímky překonává.

Birdman je komiksová postava, kterou hlavní hrdina Inárrituovy novinky kdysi hrál. Stal se celebritou, vydělával spousty peněz, ale doplatil na to, že v té době komiksové filmy ještě nepředstavovaly takovou mašinerii jako nyní. Světu vládnou Avengers a herec Riggan Thomson (v mimořádném podání Michaela Keatona) se snaží prosadit na newyorské Broadwayi. Celý snímek sledujeme postupné zrání chystané inscenace a vše vyvrcholí premiérou. Přesto Birdman není jen dalším z řady snímků zvoucích do divadelního zákulisí.

Inárritův hrdina totiž skutečně má nadpřirozené schopnosti, na rozdíl od Roberta Downeyho Jr. nepotřebuje žádný oblek ani digitální triky, umí pohybovat věcmi na dálku, dokáže jimi mrštit proti zdi, přizabít hereckého kolegu bez špetky talentu. Snad je dokonce schopen létat. Ale také je možné, že se vše odehrává v jeho hlavě, je klasickou celebritou, která uvěřila vlastnímu kultu a nadpřirozenými schopnostmi Birdmana maskuje vlastní psychickou nevyrovnanost. Tuto ambivalenci tvůrci drží až do samého závěru (krom scény s taxikářem, která naznačuje, že se vše odehrává jen v hercově hlavě; zároveň samý závěr zase naznačuje, že herec je skutečně všemocný), a divák si tak může vybrat.

Ještě kouzelnější je suverenita, s níž režisér tento působivý příběh převedl na plátno. Na první pohled největší pozornost poutá kamera Emmanuela Lubezkého (spolupracovník Terrence Malicka nebo Alfonsa Cuaróna). Hlavní část snímku (trvající většinu z dvouhodinové stopáže) je natočena bez jediného střihu. Inárritu tak dovedl k dokonalosti princip známý z Hitchcockova Provazu (a v trochu jiné podobě využitý v Ruské arše Alexandra Sokurova). A znovu potvrdil velkou výhodu práce s digitální kamerou. Díky tomu je Birdman neskutečně dynamickou podívanou, v níž kamera a divák s ní proplouvá divadlem i okolním světem.

Podobná tekutost se pak projevuje také v neustálé proměně žánru filmu. Co začíná jako klasické divadelní drama, přelévá se do situační i konverzační komedie, akčního filmu a samozřejmě také do komiksové adaptace. Díky tomu je Birdman svůdný, podmanivý a nesmírně vtahující, čemuž pomáhají i mimořádné herecké výkony, v jejichž čele je sice jasně kreace Michaela Keatona, ale například výkony Emmy Stoneové nebo Edwarda Nortona patří k tomu nejlepšímu, co se loni povedlo filmem zachytit.

Birdman je nesmírně moderním snímkem, který se zařazuje mezi nejlepší filmy posledních let. Až jej během bojů o Oscara pro nejlepší film porazí Chlapectví, nebude to žádná ostuda. Bude to jeden z nejhezčích oscarových soubojů vůbec.

Birdman
(komedie, USA, 119 minut)
Režie: Alejandro González Inárritu
Hrají: Michael Keaton, Edward Norton, Naomi Wattsová, Emma Stoneová
Premiéra: 22. února
Hodnocení: 100 %

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!