Malíř je svéhlavá individualita | E15.cz

Malíř je svéhlavá individualita

Malíř je svéhlavá individualita
Heinrich Vogeler je klasikem německé secese
• 
ZDROJ: Profimedia.cz
5. července 2016 • 17:00
Kniha německého spisovatele a překladatele Klause Modicka přibližuje čtenáři prostředí intelektuální bohémy, umělců na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Zároveň je zdařilou psychologickou sondou do cítění dvou mužů – umělců.

Nakladatelství Host vydalo nenápadnou útlou knížečku Koncert bez básníka. Klaus Modick v ní zachycuje údajně fiktivní příběh o malíři Heinrichu Vogelerovi a jeho nejslavnějším obraze německé secese Koncert neboli Letní večer. Ten však přes deklarovanou fiktivnost vychází ze skutečných událostí zachycených v poznámkách a denících jak Vogelerových, tak jeho přítele básníka Reinera Marii Rilkeho.

Modick se v knize ptá, proč básník na obraze chybí, ačkoli jej tam Vogeler původně namaloval. Vykresluje, jak se přátelství mezi oběma muži pozvolna proměnilo v topornou zdvořilost.

Autor odhaluje zákulisí umělecké scény ve vzniknuvší skupině německých umělců, takzvané umělecké kolonii ve Worpswede, kde se Vogeler usadil se svou ženou a kde koupil dům. Právě v něm se často umělci scházeli k disputacím, rozpravám o smyslu umění plným póz i předstírání. Řada z nich žije v bídě a hledá mecenáše zejména mezi aristokraty, jimž mohou namluvit, že právě oni jsou těmi, kdo nejpřirozeněji zobrazují či popisují svět, vztahy, emoce. Vogeler si uvědomuje zoufalství toho všeho. A Rilke se uměl vemluvit.

Velice čtivým jazykem odhaluje autor hořkou realitu básníkova soukromí, ale i ostatních umělců, kteří se intelektuálně vymezují proti zbytku společnosti, anebo projevují své politické sklony a levicové sociální cítění, avšak na přání zákazníka se nezdráhají uchýlit k vypočítavosti. Ukázky Rilkeho básní i líčení jeho chování ve společnosti potvrzují zároveň jeho charizma i přitažlivost pro ženy.

Vogeler mu má ale za zlé, že ve skutečnosti odmítá žít normální život, odmítá svou rodinu, dítě a manželku, rovněž malířku, zcela upozadil. Nade vše je mu práce, jíž je pro něj umění. Vogeler shledává Rilkeho pokryteckým, a právě proto se jej rozhodne vymazat ze svého obrazu.

Klaus Modick: Koncert bez básníka
Nakladatelství: Host, 2016
Předklad: Tomáš Dimter
Hodnocení: 80 %

Autor: Zuzana Dorogiová
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!