Herzova Autopsie je plná absurdit | E15.cz

Herzova Autopsie je plná absurdit

Herzova Autopsie je plná absurdit
Herzova Autopsie je plná absurdit
• 
ZDROJ: čtk
28. července 2015 • 12:00
Pitva režiséra. Tak zní podtitul knihy Autopsie, v níž režisér Juraj Herz zachycuje svůj profesní i osobní život.

Že jde o poučné čtení, nezajišťuje pouze to, že spojil síly se spisovatelem a spoluscenáristou svých posledních filmů Janem Drbohlavem. Ještě důležitější je skutečnost, že osmdesátiletý filmař byl téměř u všeho, co se v československé společnosti i filmu odehrálo a stálo za pozornost. Jeho vyprávění tak velkým a známým dějinám dodává osobní rozměr, který je navíc velmi unikátní. Jak naznačují Herzovy majstrštyky Spalovač mrtvol či Petrolejové lampy, Herz, původem loutkoherec, byl vždy mimořádně vnímavý a vizionářský filmař i pozorovatel.

Kniha samotná je strukturovaná chronologicky a Herzův život předestírá v pěti celcích pojmenovaných podle částí klasického dramatu. V expozici se čtenář dozví o pohnutém dětství budoucího filmaře, který se dostal i do koncentračního tábora. Herz s typickou černohumornou nadsázkou popisuje mnohdy absurdní rekonstrukci Slovenska po druhé světové válce a vykresluje těžkosti své vojny, během níž se setkal s Janem Švankmajerem nebo pozdějším prezidentem Václavem Havlem. Kniha vyprávěná v první osobě pak často v ději skáče dopředu, když Herz vysvětluje, jak se jednotlivé situace objevily v pozdějších letech v jeho vlastní tvorbě. To se ale již projevuje v dalších částech (kolize, krize, peripetie a katarze), jimiž Herz postupně obsáhne celý svůj život až do současnosti (kniha byla dopsána letos v lednu).

Zvlášť cenné jsou popisy schvalování jednotlivých filmů či procesu natáčení. Nejde o zprofanované historky z natáčení a popis dobré nálady. Často právě naopak kniha vypráví o šíleném natáčení Morgiany v Bulharsku nebo o zasahování tajné policie při natáčení Straky v hrsti. Vedle humoru Herz vždy projevoval také jasnozřivost, která se mu v práci často vyplatila. Jako tvůrce často vybral neznámé herce, vytáhl je a okamžitě se z nich staly hvězdy (například Dagmar Veškrnová či nevyužitý trémista Josef Somr tehdy hrající pouze v divadle).

Možná si až při čtení Autopsie čtenář uvědomí, že ačkoli Juraj Herz nepatřil k nejslavnějším tuzemským filmařům tvořícím od šedesátých let, možná je vedle Fromana jedním z nejúspěšnějších. Téměř všechny jeho filmy sklízely úspěch na zahraničních festivalech, ať už šlo o filmy pro kina, nebo televizi. Paradoxně za stejné filmy oceněné venku mu bylo doma zakázána činnost. A podobných absurdit je Autopsie plná.

Juraj Herz, Jan Drbohlav: Autopsie
Nakladatelství: Mladá fronta 2015
Hodnocení: 80 %

 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!