Kdo v třiceti v Hongkongu nemá diamanty v mobilu, jako by nebyl | E15.cz

Kdo v třiceti v Hongkongu nemá diamanty v mobilu, jako by nebyl

Kdo v třiceti v Hongkongu nemá diamanty v mobilu, jako by nebyl
Telefony Vertu jsou vyráběny ručně za použití luxusních a drahých materiálů, jako je zlato, drahé kameny, kůže nebo karbonové slitiny, ilustrační foto
• 
26. dubna 2013 • 11:17
Pokud v třiceti v Hongkongu nemáte iPhone posetý diamanty nebo Rolls Royce s koženým interiérem se svými iniciálami, jste už ztracený případ. Bývalá britská kolonie a nyní autonomní oblast Číny je rájem odpisů daní, supermarketem luxusu šitého na míru a tak trochu kýčovitým prostředím novodobých čínských zbohatlíků, napsala agentura AFP.

Velkým lákadlem uvnitř nákupního střediska obloženého mramorem a zdobeného pozlátkem je obchod DG Lifestyle Store, který má za cíl uspokojit i ty nejextrémnější rozmary svých zákazníků, jejichž největší noční můrou je objevit se před lidmi s běžným mobilním telefonem z výrobního pásu u ucha.

„Je to něco jiného,“ tvrdí Cheryl Chanová, která si v prodejně prohlíží katalog s přenosnými počítači, tablety a smartphony, které si lze přizpůsobit na přání. „Existuje tolik možností. Chci jen barvu, která odráží mou osobnost,“ dodává. Je ochotná zaplatit 10 tisíc hongkongských dolarů (skoro 26.000 Kč) za speciální odstín modré nebo zelené.

Ceny jsou jim k smíchu

Čína, v níž se už nyní utratí 25 procent celosvětových výdajů na luxusní zboží, se má stát už v roce 2020 lídrem tohoto odvětví s 44procentním podílem na celosvětových tržbách.

Podobně jako v Rusku na počátku 90. letech se i v Číně rodí boháči ve všech oblastech, ať již v realitách, stavebnictví, obchodu, nebo ve výrobě a v těžbě uhlí. A stejně jako v Rusku mají tamější miliardáři podobný vkus pro okázalost. „Milují to, je to speciální věc. Ceny jsou jim k smíchu,“ říká ředitelka obchodu Lui Cytheiaová. „Jejich přístup je následující: pokud máš iPhone a já taky, proč by měl být stejný?“.

Nedávno si objednal zákazník z kontinentální Číny 70 iPhonů s novým designem za celkovou sumu 800 tisíc hongkongských dolarů (dva miliony korun). „Je to trend. V digitálním světě si identitu ztvrzujeme prostřednictvím sociálních sítí. Ve světě luxusu je to přizpůsobení na míru,“ podotýká Mariana Kouová z makléřské firmy CLSA.

Velké značky se tím řídí, jako například Salvatore Ferragamo, který nabízí kabelky v 40 různých barvách, ale i v ještěrčí, hadí či pštrosí kůži. Ermenegildo Zegna dělá totéž s obleky, firma Rolex se svými hodinkami.

iPhone v ceně Bugatti Veyron

Rolls-Royce je specifické auto. Jeho Phantom je z 80 procent vyráběn podle přání zákazníka, a to od barvy laku po čalounění s vyrytým jménem majitele. „To je luxus od Rolls-Royce. Není to běžné auto, ale auto vyrobené pro vás,“ říká ředitel pobočky tohoto výrobce v Asii Paul Harris.

Návrhář Stuart Hughes odhaduje, že dvě třetiny jeho zákazníků pochází z Číny. Jeden podnikatel z Hongkongu si od něho koupil zřejmě vůbec nejdražší iPhone na světě: za přístroj celý ze zlata a diamantů zaplatil 15 milionů hongkongských dolarů (38,4 milionu korun).

„Číňané strašně utrácejí, ať již pro sebe nebo za dárky. Chtějí krásný telefon, aby byl odlišný, se změnami, které jej činí jedinečným,“ dodává.

Přizpůsobení na míru není ale jen čínskou specialitou. Svůj mini iPad za zhruba 600 Kč si přišel „převléct“ i Alexis Baron, francouzský bankéř působící dva roky v Hongkongu, který chce „něco trochu originálního, a ne skončit s klasickým obalem, „který má celý svět“. Jeho rozpočet je skromnější, ale jeho touha je stejná. „Když máte příslušenství, jako je iPad, je jen velmi standardní, v bílé nebo černé barvě. Takže si ho budete chtít přizpůsobit,“ dodává.

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!