Co se týče spropitného, Češi si pro kačku nenechají vrtat koleno | E15.cz

Co se týče spropitného, Češi si pro kačku nenechají vrtat koleno

Co se týče spropitného, Češi si pro kačku nenechají vrtat koleno
Číšník, ilustrační foto
• 
ZDROJ: Petr Topič, Sedmička
23. května 2013 • 15:42
Hosté českých restaurací nejčastěji dávají spropitné pět až deset procent z celkové útraty. Vyplývá to z průzkumu rezervačního systému restaurací Alakarte.cz. Nejvyšší spropitné podle něj bylo 24 tisíc korun.

Přes 80 procent restauratérů vnímá spropitné jako zpětnou vazbu na spokojenost s jídlem a servisem. „V Česku ale spropitné dáváme často i v případě, že si ho obsluha nezaslouží. Přitom restauratéři vnímají výšku spropitného jako signál o kvalitě jídla a obsluhy,“ upozornil ředitel rezervačního systému Alakarte.cz Pavel Suchánek. Hosté by se podle něj neměli bát dát větší, ale i výrazně menší spropitné podle toho, jak byli spokojeni.

Pro 91 procent majitelů restaurací je výše spropitného motivací, aby zlepšovali kvalitu jídla a servisu. Podobný podíl nechává peníze ze spropitného svým zaměstnancům. Při dotazu na nejvyšší spropitné 20 procent dotazovaných uvedlo částku do tisícovky, 35 procent se vešlo do rozmezí 1000 až 10 tisíc Kč. Částku nad 10 tisíc korun od spokojených hostů obdrželo sedm procent majitelů. Jeden z nich uvedl rekordních 24 tisíc korun.

Spropitné mezi pěti a deseti procenty celkové útraty vyhovuje polovině restauratérů. Spropitné nad deset procent by uvítalo 42 procent provozovatelů restaurací.

Autor: ČTK
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!