Slávu AMG započala "Rudá svině". Značka nyní slaví 50. výročí

17. února 2017 • 06:00

V současné době divize AMG značky Mercedes-Benz zaměstnává 1500 lidí. Jen v minulém roce se podařilo prodat přes 99 tisíc vozů s logem AMG.

Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher, otcové zakladatelé pozdější firmy AMG, byli osvícení technici, kteří v roce 1967 dostali nápad na založení dílny pro úpravy závodních motorů. Začínali ve starém mlýně a jejich první prací byl závodní motor pro Mercedes-Benz 300 SE závodníka Manfreda Schieka.

O dva roky později se rozhodli dát společnému podniku jméno. Právě tehdy se tedy zrodila dnes kultovní zkratka AMG. Její rozklíčování je jednoduché - písmena A a M jsou iniciály příjmení obou otců zakladatelů, G pak je zase prvním písmenem z názvu obce Grossaspach. To je rodiště Wernera Aufrechta.

Do širokého povědomí se ale značka AMG dostala až v roce 1971. Tehdy postavili automobil AMG 300 SEL 6,8 a přihlásili se na start závodu 24hodinového závodu na okruhu ve Spa-Francorchamps. Ke všeobecnému překvapení suverénně ovládli svoji třídu a v celkové klasifikaci skončili na druhé pozici.

Mercedes-AMG GT R má rekord na Nordschlaife. Záznam z jízdy bere dech!

Soupeři nechápali, jak to s obřím automobilem, v němž zůstala zachována většina sériových komponentů, mohli dokázat. Auto koupili jako havarované od jednoho lékaře. Odmontovali z něj nárazníky, dovnitř nainstalovali bezpečnostní klec a závodní sedačky, rozšířili podběhy a na ráfky namontovali širší pneumatiky a hlavně přepracovali motor. Osmilitrový šestiválec měl už v sériovém voze výkon 250 koňských sil, což umožňovalo maximální rychlost 221 km/hod. Tehdy byl Mercedes-Benz 300 SEL nejrychlejším německým sériově vyráběným vozem.

Špatně ovladatelné, ale bestiálně rychlé...

Po skončení prací, při nichž například zvětšili zdvihový objem válců z 6,3 na 6,8 litru, přidali ostřejší vačky a upravili sací ventily i písty, byl agregát schopen vyprodukovat výkon 428 koní. Auto bylo možné rozjet na více než 280 kilometrů v hodině.

Právě díky brutálnímu výkonu nakonec slavili úspěch, přestože sériové brzdy, automatická převodovka, pětimetrová délka a velká hmotnost přes šestnáct set kilogramů nedávaly úplně závodní předpoklady. Až absurdně dnes působí dřevem obložená palubní deska. Krátce po tomto úspěchu se autu začalo přezdívat "Rote sau" (v překladu rudá svině).

Mercedes-AMG C63 S: 510 koní nestačí? Tak si dopřejte o 102 koní více

Zakázky na úpravy sériových mercedesů se začaly hrnout. V roce 1976 tak mohl být otevřen vlastní výrobní závod v Affalterbachu.

V roce 1984 Erhard Melcher vyvinul originální hlavu válců se čtyřventilovou technikou. Poprvé ji namontovali do osmiválcového pětilitrového motoru pro model Mercedes-Benz 500 SEC.

Oficiální spolupráce trvá teprve 27 let

Společnost AMG působila samostatně až do roku 1990, kdy byla zahájena oficiální spolupráce se značkou Mercedes-Benz. Prvním společně vyvinutým vozem se v roce 1993 stal sedan C36 AMG. Celkem se jich během čtyř let prodalo pět tisíc. Současně se v roce 1996 stal Mercedes-Benz AMG C36 oficiálním safety vozem při závodech Formule 1. V této roli značka působí i v současnosti.

V roce 2005 Mercedes-Benz odkoupil zbývající podíl společnosti AMG a od té doby je jeho dceřinou firmou.

V roce 2009 se představil Mercedes-Benz SLS AMG, což byl vůbec první vůz, který byl včetně křídlových dveří kompletně vyvinut specialisty firmy AMG. V roce 2014 následoval Mercedes-AMG GT a letos se pak má ukázat hypersportovní vůz s technikou ze závodního vozu F1.

Mercedes třídy A má po faceliftu. Vrcholné AMG teď nabízí 381 koní

V současné době nabízí Mercedes-Benz více než 50 modelů v úpravě AMG. Jsou mezi nimi sedany, kupé, kombi i SUV. Nejprodávanější řadou je v současnosti AMG 43, což jsou šestiválcové vozy.  Zájem je také o čtyřválce AMG 45 montované do kompaktních modelů. Vrcholem prestiže jsou ale AMG 63 - ostře laděné osmiválce a AMG 65 - supervýkonné, avšak přece jen komfortněji působící dvanáctiválce. V loňském roce se prodej aut se značkou AMG těsně přiblížil ke stotisícové hranici.

Další rozvoj značky mají přinést samostatné showroomy. První AMG autosalon již začal fungovat v japonském Tokiu a připravuje se další v australském Sydney.

Autor: Radek Pecák
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!