Plynule na plyn! | E15.cz

Plynule na plyn!

Plynule na plyn!
Ilustrační foto
• 
ZDROJ: Shutterstock
10. března 2014 • 05:00
Na silnicích se šíří nová móda. Veze se v autech s motory CNG, které byly dosud na okraji zájmu řidičů i firem. Jenže ekonomický tlak je neúprosný. A tentokrát pomáhá i ekologii.

Na českém automobilovém trhu platí, že všichni čekají, co udělá Škodovka. Vždyť třeba s Octavií má mezi firemními automobily 60% podíl trhu. A protože letos představí Octavii na plyn, trh věří, že CNG neboli automobily poháněné stlačeným plynem jsou budoucnost. Od vynálezu automobilů jezdíme na benzin či naftu, i když elektrické či plynové motory jsou známé už dávno. Dosud šlo ale pořád o alternativu pro fajnšmekry. V Česku jezdí asi 6000 automobilů na CNG. Část z nich má auto přestavěné, tedy zhruba za 30 000 Kč upravený motor, aby mohl jezdit na plyn. A přestavěné motory mohou být poruchové nebo nebezpečné.

Jenže brzy budete možná tankovat plyn i vy. Protože je oproti benzinu skoro o polovinu (!) levnější. A co je důležitější: CNG znamená nejekologičtější dostupné spalovací motory.

Plynové motory nejsou zcela bez zplodin jako ty vodíkové, ale blíží se jim. A na rozdíl od nich nejsou budoucností, ale realitou. Ani elektrické vozy zatím nejsou kvůli malému dojezdu a absenci potřebné sítě napájecích stanic reálnou alternativou pro nejbližší roky. Proto také stát zavádí do měst CNG autobusy, poštovní vozy apod.

„Máme zkušenost, že jakmile firmy začnou využívat CNG, již nikdy si nechtějí pořizovat auta na benzin, protože úspora kolem 50 % je opravdu zřetelná,“ říká místopředseda Českého plynárenského svazu Jiří Šimek. Cena benzinu či nafty navíc kolísá a za poslední čtyři roky se zvedla o víc než 4 koruny, kdežto cena plynu je dlouhodobě stabilní a za stejnou dobu se zvedla o 1,5 koruny. Stát navíc ještě několik let bude auta na plyn dotovat.

Tankujte za půlku a šetřte Zemi U auta se spotřebou 8 litrů benzinu na 100 km odpovídá spotřeba CNG 8 m3 na 100 km, z čehož vychází výsledek cca 1,4 Kč/km. Volkswagen, který auta na plyn propaguje přes svoji kampaň Think Blue, rovnou hlásí, že u jeho modelů 1 km jízdy stojí pouhou 1 Kč. Auta na plyn jsou výrazně tišší než klasické motory. A hlavně produkují o třetinu méně CO2 a oxid uhelnatý, CO, neprodukují vůbec. Na rozdíl od klasických motorů nešpiní vzduch karcinogenními látkami ani prachovými částicemi.





Škoda představí Octavii na plyn odborné veřejnosti v první půlce března a na trh by ji měla uvést v červnu. O ceně lze jen spekulovat, ale neměla by být výrazně vyšší než u klasických modelů. Octavie nicméně bude tzv. bi-fuel auto, čili bude mít stále i nádrž na benzin. Takže řidič může tankovat oboje. To se hodí, protože ČR ještě nemá takovou síť čerpacích stanic na plyn.

Nebezpečí nehrozí

I to by se ale mělo změnit. Jestliže nyní je u nás 52 plnicích stanic, firmy jako Vemex, E. ON či společnost Vítkovice chtějí v souhrnu letos postavit dalších 45 stanic. Navíc, producenti CNG zařízení dokážou zásobovat podniky i malými čerpacími stanicemi, které slouží jen pro danou firmu. CNG se totiž využívá třeba i u vysokozdvižných vozíků. Firma Vemex se podle svého marketingového ředitele Huga Kysilky například podílí na stavbě stanic na plyn v depech České pošty (z jejích 5300 aut jezdí na CNG už skoro 700 vozů).

Někteří manažeři z automobilové branže jsou k plynu skeptičtí, protože prý většina řidičů prostě nepřijme auto, které nejezdí na klasický pohon. Povědomí o ekologické a ekonomické plynové dopravě je opravdu zatím nízké. Někteří provozovatelé garáží navíc zakazují vjezd vozidlům na CNG z obavy před únikem plynu. Podle Hasičského záchranného sboru (který také začíná využívat vozy na CNG) ale řidičům nehrozí žádné nebezpečí. Plyn se nedrží u země, nehrozí jeho koncentrace a výbuch. Při crash testech se auta na plyn chovají stejně jako klasická, dokonce jsou bezpečnější, neboť nádrže na stlačený plyn jsou projektované na vysokou zátěž.

Proto je největší překážka v používání aut na plyn v hlavách spotřebitelů. Změnit konzervativní návyky řidičů není jednoduché. Přitom jde vlastně o největší ekologický projekt současné doby. Jen se o něm zatím skoro neví.

Autor: Jan Müller
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!