Autonomní Mercedesy uchrání řidiče za každou cenu. I kdyby měly zranit chodce | E15.cz

Autonomní Mercedesy uchrání řidiče za každou cenu. I kdyby měly zranit chodce

1. listopadu 2016 • 16:00

Je důležitější život posádky automobilu nebo chodců? Takovou otázku si kladou vývojáři autonomního řízení. U Mercedesu v tom však nyní mají jasno. Důležitější je řidič a jeho posádka. Více na: http://www.autorevue.cz/autonomni-mercedesy-uchrani-ridice-za-kazdou-cenu-i-kdyby-mely-zranit-chodce

Představte si, že se v nepříliš vzdálené době autonomního řízení dostanete do situace, kdy před vůz vběhnou chodci. Brzdná dráha k zastavení nestačí a v protisměru je betonová zeď, případně se tam řítí několikatunový kamion. To je morální dilema vývojářů autonomních vozů. Každý si může položit stejnou otázku: Má auto raději přejet těhotnou ženu, nebo zabít svého řidiče? Existují i studie, které zkoumají názor lidí z celého světa. V některých zemích respondenti více upřednostňují chodce, jinde posádku.

Nové vozy Tesla umožní jízdu zcela bez řidiče, přístroje budou stát 200 tisíc navíc

Mercedes-Benz má však jasno. Chce díky svému systému samořízení uchránit svou posádku za každou cenu. „Když s jistotou víme, že můžeme zachránit alespoň jednoho člověka, zachráníte alespoň toho v autě, to je naše priorita,“ komentuje rozhodnutí Christopher Von Hugo, specialista automobilky na asistenční systémy. „Děláme na tom, aby se naše auta do těchto situací vůbec nedostávala. I dnes jsou situace, které řidič nezvládne, autonomní vozidlo však bude ve všech ohledech dokonalejší než člověk,“ dodává Hugo.

V Mad Max: Fury Road si zahrála i Tatra 815. Ale nepoznáte ji

Problém je to však opravdu složitý. Zatímco zástupci chodců budou namítat, že jejich klienti byli zavražděni robotem, právníci řidičů na to mohou odpovědět, že jejich klienti byli zavražděni ve chvíli, kdy nedělali nic špatně. Celá situace připomíná psychologický test známý jako „Trolley problem“. Například tramvaj bez funkčních brzd se řítí na pět dělníků. Přepojili byste splašenou tramvaj na druhou kolej, kde stojí jen jeden dělník, nebo byste to nechali být?

Takto vypadá nejlevnější Škoda Kodiaq. Jak se vám líbí?

Konkurent Mercedesu, Audi, chystá nést právní odpovědnost za jakoukoli nehodu způsobenou jejich první autonomním vozem „třetího stupně“, který dorazí příští rok v podobě nové A8. Volvo se chystá tuto odpovědnost nést od roku 2020.

Autor: Milan Lažanský
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!