20 legendárních českých aut, na která neumíme zapomenout | E15.cz

20 legendárních českých aut, na která neumíme zapomenout

20 legendárních českých aut, na která neumíme zapomenout
Škoda Felicia
• 
2. října 2015 • 11:50
Už před druhou světovou válkou vznikaly na českém území opravdu zajímavé a dnes přímo legendární vozy. Poúnorová doba však nadšencům, designérům a svobodným myšlenkám příliš nepřála.

Že český automobilový průmysl vyrábí jen nudná a nezáživná auta, která po uplynutí jejich morální životnosti už nikoho nezajímají? Ale jděte! Už před druhou světovou válkou vznikaly na českém území opravdu zajímavé a dnes přímo legendární vozy. Některé se staly dokonce vyhledávanými sběratelskými artikly po celém světě.

Jistě, poúnorová doba nadšencům, designérům a svobodným myšlenkám příliš nepřála, přesto se vyráběla auta, která milovaly celé generace. A i když někteří dodnes vzpomínají na jejich laciné zpracování, jsou to pro ně prostě legendární auta, se kterými mají spojeny radostné zážitky té pochmurné doby. Ostatně, v době socialismu a normalizace byl osobní automobil, který jste si mohli koupit za své peníze, vlastně jediný symbol svobody.

Připomeneme spíše na předválečná a socialistická auta, která se zapsala do historie českého motorismu. Nevynecháme ale ani některé zajímavosti porevolučního hospodářství. I když nyní patří český automobilový průmysl k těm nejvýznamnějším nejen v národním, ale i v evropském měřítku, nedá se říci, že by teď plodil nějaká ikonická a legendární auta. Ale uvidíme za dvacet-třicet let…

Toto jsou české legendy

Škoda Popular byl velmi úspěšný model, který vlastně pomohl vybudovat image české značky. Vyrobeno bylo necelých 20 000 kusů. Zde na fotografii je dokonce v edici Monte Carlo.

Věděli jste, že v menší Tatře 97 se inspiroval i Ferdinand Porsche a vlastně podle ní navrhl legendárního Brouka? I když Tatra soudní spor v roce 1961 vyhrála a Volkswagen jí musel zaplatit tři miliony německých marek, pravdou je, že si designéři Ledwinka a Porsche vzájemně koukali přes rameno.

Legendární model Tatra 87 proslul lepšími jízdními vlastnostmi a také tím, že s ním Hanzelka a Zikmund podnikli několik dálkových výprav. Tatra vyrobila celkem 3023 vozů modelu T87.

Tatra 77 bylo první auto této značky s aerodynamickou karoserií. Vzniklo ale jen 255 kusů.

Na bázi Tatry 600 vznikl v karosárně Sodomka (než se z ní stala Karosa) i tento jedinečný kabriolet. Jako dárek ho dostal milovaný sovětský generalissimus Stalin, ale ten byl posedlý svou bezpečností a s autem nikdy nejezdil. Vůz ale údajně využíval jeho osobní řidič.

Tatra 600 Tatraplan byl nástupce modelu T97. Vyráběl se v letech 1948 až 1952 a do rukou soukromníků se nedostal. Sloužil výhradně stranickým funkcionářům a oddílům tajné policie. Lidové pořekadlo radilo: „Uč se vole, budeš pánem, budeš jezdit Tatraplánem!“

Tatra 603 je právem označována za jeden z nejkrásnějších vozů své doby. V letech 1956 až 1964 vzniklo jen 20 422 kusů. Běžnému motoristovi byla Tatra 603 téměř nedostupná.

I za socialismu si mohl člověk dopřát jízdu bez střechy nad hlavou. Škoda Felicia vyráběná v letech 1959 až 1964 vznikla v necelých 16 000 exemplářích. Pak ale funkcionáři usoudili, že by snad elegantní kabriolet mohl příliš narušovat úsilí v plnění a překročení pětiletého plánu…

První opravdu moderní vůz Škoda byl model 1000 MB. Dostal samonosnou karoserii a také motor vzadu, i když v době příchodu na trh se už jednalo o přežitou konstrukci. Zajímavá byla i technologie výroby bloku motoru pomocí tlakového lití.

Škoda 100 nahradila model 1000 MB v rámci většího faceliftu. Technicky se ale jednalo o téměř totožné auto. Ve výrobě vydrželo od roku 1969 do roku 1977 a vzniklo skoro 1,1 milionu kusů.

Prototyp Škoda 720 měl být větší a luxusnější modelovou řadou. Finální design navrhl Giugiaro ze studia ItalDesign, ale nadějný projekt s motorem OHC vpředu a pohonem zadních kol se nikdy nedostal do výroby.

Socialistickému dříči Škoda 1203 se říkalo „dvanáctsettrojka“. Ovšem problémy se spolehlivostí, kvalitou a slabým výkonem (zvláště pro potřeby rychlého sanitního vozu) poupravily přezdívku na „dvanáctsettroska“.

Závodní verze Škody 110 R je dnes označována za českou automobilovou klasiku. Navíc se jednalo o mimořádně úspěšný automobil.

Tatra 613 je poslední osobní vůz legendární české automobilky. Pokud jste ale nepůsobili ve vysoké funkci v ústředním orgánu komunistické strany, prakticky jste neměli šanci se k Tatrovce dostat. Oficiálně sloužila pouze k reprezentativním účelům strany a vlády.

Fanoušci Škodě snad nikdy neodpustí, že nezačala vyrábět kupé Tudor. Do politiky praktického a racionálního výrobce koncernu Volkswagen ale takové auto prostě nezapadá.

Kdo by neznal Škodu 110 Super Sport? Prototyp sportovního automobilu vznikl v roce 1971 a dostal upravený motor 1,1 l OHV o výkonu 54 kW (73 k). Známá je především druhá verze lakovaná načerno, která si zahrála ve filmu Upír z Feratu.

Favorit vznikl ještě za socialismu jako nástupce řady Škoda 105/120. Původní návrh nakreslil Bertone. První moderní novodobé auto škodovky nebylo špatné, ale přišlo pozdě a mělo zastaralý motor.

Ne, kabriolet Favorit automobilka Škoda nikdy nevyráběla. Tento speciální model vznikl v dílnách společnosti Metalex a po legendární Felicii se vlastně jednalo o první český vůz této konstrukce.

Tatra MTX V8 je nejrychlejší český automobil a držitel oficiálního rekordu. Jeho tvary navrhl legendární designér Václav Král.

MTX V8 ale není jediný český supersport. V roce 1995 se představil prototyp vozu Innotech Mysterro s osmiválcem Chevrolet, který byl původně projektován na dvanáctiválec 9,6 l.

Článek vyšel na webu Autorevue.cz

Autor: Dalibor Žák
 
>
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!